
به گزارش «راهبرد معاصر»؛ احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی گفت: خانواده ای با سه عضو که صاحب خانه باشد با حدود 30 میلیون تومان درآمد به دهک هشتم ورود می کند و اگر مستأجر باشد با حدود 42 میلیون تومان جزو سه دهک بالاست. اینکه خانواده ای دو شاغل دارند و دو تا 20 میلیون درآمد داشته باشند و یارانه شان حذف شود، به لحاظ اجتماعی مشکل دارد.
هر روز روایتها، تصمیمات جدید و انتقادات و پیشنهادهای جدیدی درباره یارانه مطرح می شود
وی با بیان اینکه هر دهک 9 میلیون است، افزود: بعد از جنگ تحمیلی اخیر هر ماه 3 میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف شده اند و می توانیم ادامه دهیم تا به 27 میلیون نفر برسیم. در گذشته افراد بعد از قطع یارانه به دیوان عدالت اداری شکایت میکردند. سه دهک در کشوری نشانه رفاه و در کشوری دیگر نشانه طبقه متوسط است. ما در تشخیص سه دهک مشکل نداریم.
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار درباره تبعات حذف یارانه نقدی براساس آنچه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد، به «راهبرد معاصر» گفت: نیست منظور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مقوله تقویت یارانه بگیران چه بود؟ بهتر است این موضوع شفاف سازی شود که با حذف یارانه بخش قابل توجهی از مردم چگونه یارانه سایر مردم تقویت می شود، زیرا بعید به نظر میآید با حذف یارانه برخی دهک ها میزان یارانه دهک های یک تا سه که جزو آسیب پذیران جامعه به شمار می روند، افزایش یابد.
وی افزود: متأسفانه سیاستهای مرتبط با پرداخت یارانه از همان ابتدا در دولتهای گذشته با ابهامات و چالش های اساسی مواجه بود. این موضوع سال های اخیر و با افزایش چالش ها قوت گرفت، لذا با گذشت زمان می توان تأکید کرد سیاست های پرداخت یارانه بسیار مبهم هستند.
کارشناس بازار کار عنوان کرد: با گذشت زمان واقعیت این موضوع را تجربه کردیم که هنوز یارانه ها سردرگم است، یعنی همچنان هدف مشخصی دنبال نمی کند، به همین دلیل هر روز روایتها، تصمیمات جدید و انتقادات و پیشنهادهای جدیدی درباره یارانه مطرح می شود. این موارد نشان می دهند ساختار هدفمندی ای که انتظار می رفت، از ابتدا ایجاد نشد، لذا همچنان با ابهام مواجه است.
حاج اسماعیلی با بیان اینکه تورم فزاینده اثرات یارانه نقدی را کاهش داده است، لذا حذف یارانه دهکهای مختلف جامعه اثرات تورمی را ملموس تر می کند، گفت: متأسفانه تورم اثرات یارانه نقدی را خنثی کرده است. بعد از یکی دو سال پرداخت یارانه شاهد این روند بودیم که یارانه نقدی نتوانسته تأمین کننده بخشی از نیازهای خانوار باشد.
وی تصریح کرد: یارانه نقدی اثر قدرت خرید خود را از دست داده است و حذف آن روی برخی خانوارها می تواند تأثیرات سوء داشته باشد، بنابراین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در رابطه با تقویت یارانه ها تصمیمات مهمی با رویکرد تداوم برنامه های حمایتی اتخاذ کند تا از این محل فشار بیشتری بر معیشت مردم وارد نشود.
کارشناس بازار کار یادآور شد: اینکه گفته میشود یارانه به کالابرگ تبدیل شود یا تعداد کالاها در کالابرگ افزایش یابد، موضوعاتی نیست که ارزش واقعی یارانه ها را افزایش دهد، بنابراین در این زمینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضع خاصی نداشته است و مجلس شورای اسلامی هم تا به این لحظه روشن نکرده است چگونه می توان منابع اعتباری یارانه ها را تأمین کرد.
اینکه گفته میشود یارانه به کالابرگ تبدیل شود یا تعداد کالاها در کالابرگ افزایش یابد، موضوعاتی نیست که ارزش واقعی یارانه ها را افزایش دهد
وی عنوان کرد: آنچه در گفت وگوها محل چالش و تنش است، اینکه در مجلس شورای اسلامی موضوع حذف یارانه بگیران مطرح شده که بخش اعظم آنها حقوق بگیران هستند. نباید فشار حذف یارانه ها به مردم تحمیل شود، بلکه دستگاه های خاص که با وجود دریافت حقوق های بیشتر یارانه نقدی و کالابرگ دریافت میکنند، باید در لیست حذف یارانه ها قرار گیرند.
حاج اسماعیلی معتقد است: اینکه مردم عادی مورد پایش قرار گیرند و با آگاهی از اینکه بخش قابل توجهی از مردم نسبت به تأمین معاش خود ناتوان هستند، با توجیهاتی از لیست یارانه بگیران خارج و حذف شوند، اجحاف بزرگی در حق آنهاست؛ روندی که اگر متوقف نشود به افزایش انتقاد کارگران و بازنشستگان منجر می شود.
کارشناس بازار کار تأکید کرد: مشکل بزرگ اینکه باید در زمینه توزیع یارانه افرادی که از رانت استفاده میکنند یا یارانه بگیران دارای نفوذ متعلق به نهادهای دولتی حذف شوند. نباید بهجای چنین افرادی به مردمی پرداخت که درآمدهای چند 10 میلیونی برای خانواده چهار نفره دارند و زیر خط فقر هستند. خانوادهای چهار نفره با 20 یا 30 میلیون درآمد همچنان فقیر هستند.
حاج اسماعیلی معتقد است: در این موضوع تردیدها بسیار جدی است که یارانه حذف شدگان به سه دهک نیازمند اختصاص یابد. تاکنون هیچ صحبتی در زمینه تقویت دهکهای ضعیف مطرح نشده است تا متوجه شویم در حمایت از آنها قرار است چه مبلغی تخصیص یابد، لذا نمی توان نسبت به تقویت یارانه سه دهک آسیب پذیر جامعه اطمینان داشت.
وی عنوان کرد: باید به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای از دست رفتن هرچه بیشتر معاش مردم تذکر داد، زیرا نباید بیش از این فشار تورمی و حذف یارانه به مردم با این عنوان که دهک های برخوردار هستند، تحمیل کرد. قطع به یقین با تورم کنونی و کاهش درآمدها و بیکاری ها باید تعریف دیگری از برخورداری و درآمد مردم ارائه شود.